Product | Subtotaal |
---|---|
Totaalbedrag | € 0,00 |
BMW ELV stuurslot probleem
Sommige problemen lijken eenvoudig. Op basis van ervaring en een gericht stappenplan kan een snelle diagnose worden gesteld. Deze blog gaat over een BMW 1-serie van bouwjaar 2004. In het combi-instrument verscheen een rood stuurslotje. De auto kon niet op contact gezet worden. BMW's met ELV stuurslot problemen zien we vaak in onze werkplaats. In bijna alle gevallen kunnen we de ELV storingen via onze speciale reparatie procedure snel en doeltreffend verhelpen. Dat het soms toch anders uitpakt is vaak te wijten aan verschillende factoren. Dit keer werden onze doorgewinterde diagnose technici wel heel zwaar op de proef gesteld.
Diagnose volgens stappenplan
Onze techneuten werken met vast omlijnde diagnose plannen. Met als uitgangspunten specifieke kennis, kwalitatieve informatie zoals werkplaats handboeken en elektrische schema's en betrouwbare diagnose apparatuur. Dit alles om een sluitende storingsdiagnose aan uw auto te kunnen uitvoeren.
Het stappenplan dat we voor de BMW ELV stuurslot storingen gebruiken leidde ons naar de volgende foutcodes:
A0BE Terminal 15 output 1A0BF Terminal 15 output 2A0C0 Terminal 15 output 3Meestal zijn de foutcodes A112 en A116 in de CAS module opgeslagen. Dit keer dus drie totaal andere foutcodes.
Onze reparatie procedure voor BMW ELV problemen bracht niet de gewenste oplossing. We gingen verder met het diagnose stappenplan en kwamen uit op een defect stuurslot. Met behulp van de originele BMW onderdelen catalogus (WebETK) waarmee we gekoppeld zijn aan het officiele BMW bestelsysteem zochten we op basis van het chassisnummer van de auto de stuurkolom op.
BMW WebETK onderdeelnummer stuurkolom met ELV
Leveringsprobleem bij BMW
Nadat we de bestelling geplaatst hadden, meldde BMW ons dat er leveringsproblemen waren met de stuurkolom. De verwachte levertijd zou zo'n vier tot vijf weken bedragen. Onacceptabel, want de BMW 1-serie kon immers niet meer van het stuurslot afgehaald worden. Toch besloten we samen met de BMW eigenaar om de levering van de nieuwe stuurkolom door BMW af te wachten. Immers een beter alternatief is niet voorhanden.
Eindelijk rinkelde na zo'n vijf weken de telefoon. De stuurkolom kon afgehaald worden bij BMW. Diezelfde dag nog monteerden wij de nieuwe stuurkolom. De 1-serie had immers lang genoeg bij ons vertoefd en de eigenaar stond te springen om zijn auto weer op te halen. Wat een kater toen we de sleutel in het contact deden. Geen stuurslot werking en het contact konden we nog steeds niet inschakelen. Wat nu? Blijkbaar hadden we een verkeerde diagnose gesteld. We moesten opnieuw beginnen. De tegenslag incasseren en weer verder. Dat is niet altijd even gemakkelijk. Onnodig om hier te vermelden dat de eigenaar van de 1-serie "not amused" was.
Elektrisch schema van de CAS module en het stuurslot
Terug naar de basis. Kennis, informatie en tools. We zochten opnieuw de juiste documentatie erbij. In dit geval het elektrisch schema van de CAS module en het stuurslot. De CAS module is de startblokkeringsmodule van BMW. We voerden met onze automotive labscoop en diagnose apparatuur diverse metingen uit op een goed werkend stuurslot van een andere 1-serie en vergeleken de meetresultaten met onze probleem BMW. Telkens kwamen we op dezelfde conclusie uit. Het stuurslot is defect. Maar ja, die hadden we al vernieuwd ...
Goed werkend stuurslot met de LIN communicatie tussen CAS en ELV
De meting aan de 1-serie met de storing
Druk en tegenslag
Omgaan met druk en tegenslag is een van de belangrijkste competenties van de diagnose technicus. Druk die vaak van de eigenaar van de auto komt. Die wil immers graag weten wat er aan de hand is en maakt zich zorgen over de kosten van de diagnose. Tegenslag als het werk tegen zit. Nou het zat echt tegen dit keer. Ook wij bezweken onder de druk en bestelden een nieuwe CAS module voor de 1-serie die het probleem natuurlijk niet oploste.
We moesten zoeken naar een soortgelijk probleem in onze verschillende autotechnische databases of naar extra informatie die ons uitsluitsel zou kunnen geven. In een zelfstudie handleiding vonden we de benodigde informatie.
Het stuurslot maakt onderdeel uit van de stuurkolom en kan niet los vernieuwd worden
BMW heeft kort na de introductie van het elektrisch stuurslot een modificatie doorgevoerd. De stuurkolommen zijn niet uitwisselbaar. Ai zou BMW ons dan een verkeerde stuurkolom hebben geleverd. De productie datum van de betreffende 1-serie lag voor de modificatiedatum van de stuurkolom. We gingen in overleg met BMW. Na enig intern onderzoek bleek dus dat er inderdaad een gemodificeerde stuurkolom was geleverd, welke helaas niet geschikt was voor de 1-serie die kampte met het welbekende stuurslot probleem.
Contact
Wilt u contact opnemen met onze technici. Bel dan met T 0416-691396. U kunt ook een email sturen via de website. Onze techneuten nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.