Product | Subtotaal |
---|---|
Totaalbedrag | € 0,00 |
Ford Focus 2015 motor wil soms niet uit
We krijgen een Ford Focus III Mk2 van 2015 in ons diagnose centrum aangeboden. Zo af en toe wil de 1.0 Ecoboost Ford-motor met start-/stopsysteem niet afslaan wanneer het contact wordt uitgezet. Het lastige bij deze storing is dat de klacht sporadisch voorkomt. De autohandelaar heeft de auto verkocht met garantie. Deze handelaar doet vaak een beroep op ons, ook deze keer gaan wij de uitdaging aan. Eenmaal in onze werkplaats aangekomen wordt de technische documentatie geraadpleegd. We zoeken het schema van de motor ecu op in het HGS systeem van Hella Gutmann.
De motor-ecu (PCM) krijgt via zekering F38 een plus 15 op pin A48 in de zwarte stekker. We sluiten onze multimeter aan op de uitgang 20 van de zekeringkast. Deze is namelijk een stuk gemakelijker te bereiken voor een meting dan de PCM zelf. De motor wordt dagelijks meerdere keren gestart en weer uitgezet. We constateren het volgende:
- Als het probleem aanwezig is, blijft er spanning staan op het klem 15 contact naar de PCM;
- Bij verwijderen van zekering 38 dan slaat de motor wel af.
- Ons probleem zit dus voor zekering 38.
- Dat de stuurstroom op pin 2 van het relais (K26) stopt zodra het contact wordt uitgeschakeld;
- Deze aansturing vanuit de BCMii via pin D14 is dus in orde. Als deze aansturing stopt zien we ook dat het relais keurig afvalt;
- Hiermee sluiten we een TSB (Technisch Service Bulletin) van Ford ook uit. In de TSB staat namelijk dat de software op de BCMii een bug bevat, waardoor soms de motor niet goed stopgezet kan worden. Ford heeft voor dit probleem een software update uitgebracht.
Nieuw probleem?
Dit zijn allemaal klem 15 aansluitingen. Als we zekering 41 eruit halen vallen alle spanningen op de andere zekeringen weg. Als we op de aansluitingen van de weggenomen zekering 41 meten, zien we dat er spanning blijft staan op de “uitgang” van de zekering. Zekering 41 is het klem 15 contact voor de BCMii. Zou die TSB van Ford dan toch wel van toepassing zijn? We besluiten de BCMii van de nieuwste software te voorzien. Helaas lost dit het probleem niet op. Om een beter overzicht te krijgen van alle schakelingen hebben we de originele schema’s nodig. In de aftermarket schema’s kunnen we namelijk geen goed schema vinden die de schakeling hiervan weergeven. We loggen dus in bij het OEM Ford portaal. Hiermee kunnen we beter zoeken naar de oorzaak van dit probleem. Duidelijk is dat we nu dus hetzelfde probleem hebben als in het begin, alleen is de klacht nu duidelijker aanwezig. Via zekering 41 blijft er dus spanning staan op de andere zekeringen. Waaronder dus ook zekering 38 voor de motor ecu.
We gaan op zoek naar de juiste stekker op de BCMii. Bij losnemen van deze stekker vallen alle spanningen weg op de zekeringen bij contact uit. De lekstroom is weg. Ook zien we direct wat de oorzaak is van ons probleem.
Er is vocht in de stekker en de BCMii gekomen. In de stekker zit een klem 30 voeding die in de BCMii door vocht wordt verbonden met de draad die naar zekering 41 gaat.