Product | Subtotaal |
---|---|
Totaalbedrag | € 0,00 |
Levensgevaarlijke auto
Het Nederlandse wagenpark is aan het verouderen. De gemiddelde leeftijd van een auto is in 2024 ongeveer 14 jaar. Hierdoor hebben we in onze werkplaatsen geen gebrek aan werk. We zien in onze e-mailbox ook steeds meer berichten waarin auto-eigenaren ons vreemde problemen voorleggen. E-mail werkt voor ons veel beter dan telefoon. Immers als een probleem goed op schrift is gezet, kunnen wij een veel betere inschatting maken van de haalbaarheid van de diagnose van het probleem. Zo troffen we onderstaand bericht in ons postvak in, ingestuurd door een wanhopige eigenaar van een BMW F31 uit bouwjaar 2014.
Ik heb deze BMW 316 nu inmiddels 3,5 jaar in mijn bezit en onderstaande probleem doet zich sinds enkele maanden voor.
Het begon onschuldig met een aantal keer vermogenverlies, voelde alsof ik op de snelweg ineens minder vermogen had. Vervolgens is het sindsdien 6-8x voorgevallen dat de BMW niet alleen vermogen verliest, maar hij lijkt ook volledig op de motor af te remmen terwijl het gaspedaal gewoon is ingedrukt. Het is 2x voorgevallen op een 80kmpu weg, en de overige keren allemaal op de snelweg. Dit gebeurd uit het niets en de laatste keer reed ik 120 kmpu op de linkerrijbaan, waarna hij volledig afremt terug naar de 50 kmpu (binnen enkele seconden). Ik mag van geluk spreken dat de vrachtwagen achter mij op tijd reageerde en ook mee remde! Als dit gebeurd, trap ik de koppeling zo snel mogelijk in waarna daarna weer het vermogen terugkeert en er doorgereden kan worden. Ik krijg ook geen meldingen op mijn dashboard! Bij lage snelheden heb ik nog nooit iets gemerkt, dus lijkt alleen op hoge snelheden te doen.
Auto heeft bij een garage gestaan, dachten aan de turbo maar konden niets vinden. Er komen namelijk geen foutmeldingen voor in het systeem. Vervolgens nog aantal keer gebeurd, dus daarna naar de BMW dealer gestuurd. Deze hebben hem getest, maar niets ondervonden, en uitgelezen, maar konden ook geen foutmeldingen constateren. Het lijkt dus dat er geen storingen zijn!
Ik vind het een levensghevaarlijke situatie en durf er eigenlijk niet meer mee te rijden, omdat het niet te voorspellen is wanneer het gebeurd. Het is wachten tot er een keer iemand vol achterin knalt!
De storing is Sporadisch aanwezig
Reeds uitgevoerde werkzaamheden
- Getest --> Niets geconstateerd door 2 garages, waaronder een officiele BMW dealer
- Nieuwste software erop gezet
- Uitgelezen foutcodes Geen
Snelheisregeling met remfunctie
Tjonge, dit was wel een hele vreemde klacht. Vanuit techneuten perspectief wel een hele leuke uitdaging. In de optielijst van het voertuig zagen we dat er een snelheidsregelsysteem met remfunctie aanwezig was. Wij gingen uit van een probleem met een regeling en niet, zoals de andere garages, van een motormanagement storing. Die kan nooit zo'n grote vertraging veroorzaken.
Via een paar vragen per e-mail communicatie stelden we vast dat de snelheidsregeling niet gebruikt wordt op deze probleem BMW. We wilden zeker weten dat er geen waarschuwingsmeldingen in het instrumentenpaneel verschenen, dus vroegen hier ook nog extra op door. Immers, bij een ingreep van een veiligheidssysteem wordt een melding gegeven aan de bestuurder.
Normaal gebruiken we een auto met een sporadische storing voor woon- en werkverkeer, maar in dit geval vonden we dit ook best een spannende onderneming. Toch wilden we de bmw graag onderzoeken. We hadden ook wel wat ideën hoe we deze storing konden gaan aanvliegen. Zodoende reed de BMW eigenaar zoveel mogelijk binnendoor naar Wijk en Aalburg. Dit was een lange rit, maar de snelweg.was een aboslute no go met deze auto. Vee te gevaarlijk!
Hoe gaan we dit zo veilig mogelijk doen?
Daar we - om diagnose te kunnen stellen - met de auto moesten rijden, hadden we het volgende bedacht:
Deze waarschuwing en het gebruik van de gevarenlichten hadden het juiste effect. De andere weggebruikers bleven goed op afstand. Dit gaf ons wel een veilig gevoel, want ook wij vonden het spannend. Hoe hard remt de auto en wat gebeurde er precies waren vragen die beantwoord moesten worden. Tijdens de proefrit hadden we het idee dat de remmen niet meteen losten bij loslaten van het rempedaal. Ook op een helling bleef de auto staan. Dit zou nog een soort hill-stopfunctie kunnen zijn. Al met al kregen we de indruk dat de remmen zeer vreemd gedrag vertoonden.
Terug in de werkplaats op de remmenbank controleerden we of de remmen aanliepen of zwaar draaiden. Dit was niet zo..Dus weer de provinciale weg op om eens boven de 80 km/h te rijden. Beide handen stevig aan het stuur en goed in de spiegels blijven kijken. En ja hoor, daar was het. Niet zo heftig als waar we bedacht op waren, maar zeer duidelijk merkbaar. De auto remde van 90 naar 60 km/h. Geen meldingen in het dashboard en geen enkele reden om dit te doen. Geen obstakels of andere weggebruikers die een remingreep noodzakelijk maakten. Op de terugweg hadden we weer een ingreep. We hebben diverse parameters bekeken, geen enkele gaf ons een richting.
We besloten om de stekker van de ABS/ESP regeleenheid los te nemen en dan dezelfde rit nogmaals te rijden. Het vreemde remgevoel bleef, maar er was geen remingreep meer. Ook niet na meerdere keren dezelfde route te rijden. Na het opnieuw aansluiten van de ABS/ESP regeleenheid was de klacht weer terug. Het probleem wordt dus veroorzaakt door de zogenaamde BMW Dynamic Stability Control remelektronica, maar waarom? Overigens had wissen van de ontstane foutcodes door het ontkoppelen van de ABS/ESP geen effect.
In onze documentatie gingen we op zoek naar wat voor systeem gemonteerd is. Het betreft een ATE MK100 ESP variant.
Bij diverse revisiebedrijven wordt een reparatie aangeboden voor deze ABS/ESP variant. Veel voorkomende problemen zijn:
- Eén of meerdere blokkerende wielen
- U3000 - Control Module (vooral Ford/Mazda)
We zetten de auto nogmaals op de hefbrug. We wilden dat vreemde remgevoel nader onderzoeken. Wanneer we het rempedaal stevig indrukten en vervolgens loslieten, dan bleven de voorremmen net iets te lang geblokkeerd. Op de achteras hadden we hier geen last van. Dit probleem lijkt dus op wat de revisiebedrijven op hun website hebben staan. We belden met twee revisiebedrijven en vertelden onze bevindingen. Beiden vroegen of dit alleen tijdens een rit in de regen gebeurde? De dag dat wij aan het testen waren regende het inderdaad wel, maar of het alleen bij regen gebeurde was ons nog niet duidelijk geworden.
Nog een veiligheidsfunctie
Ondertussen hadden we ook overleg gehad met het support team van Autologic. Zij begonnen ook over regen. Deze variant MK100 ESP is uitgerust met een zogenaamde "Brake Drying" functie. Die werkt vanaf 70 km/uur en zorgt ervoor dat de remschijven droog geremd worden wanneer het regent. Dit zorgt uiteindelijk weer voor een kortere remweg en is dus veiliger.
Tsja nu viel één en ander op zijn plaats. Op internet is genoeg te vinden, meerdere fora beschrijven dit probleem. In bovenstaand filmpje wordt verteld dat de regensensor de regen detecteert, maar in ons filmpje is te zien dat het probleem ook aanwezig is met de ruitenwissers aan. Het is zelfs zo hoe sneller je de wissers laat wissen. De vaker de dry braking functie wordt geactiveerd en het automatisch remmen dus gevoeld wordt.
Iedere monteur weet dat remvloeistof hygroscopisch is. Hierdoor moet remvloeistof elke 2 jaar ververst worden. Als dit niet gedaan wordt bestaat de kans dat luchtbellen ontstaan als je vaak en hard moet remmen. Bijvoorbeeld bij een afdaling op een berg met warme temperaturen.
Een ander nadeel van vocht(water) is dat het onderdelen aantast en vervuild. Wij gaan ervan uit dat dit het probleem is. De kleppen in de ABS/ESP-unit werken niet goed door mogelijk corrosie en/of vervuiling. Dit vermoeden wordt bevestigd door een test van de remvloeistof. Er zit veel te veel vocht in.
Het is tijd geworden om de BMW eigenaar op de hoogte te stellen van onze bevindingen. Hij is heel blij dat we een probleem hebben gevonden en voelde zich eindelijk een keer serieus genomen. Ons advies was om als eerste de ABS/ESP unit te laten reviseren en daarna het hele remsysteem door te spoelen en te ontluchten. Dit ontluchten en spoelen dient met een diagnose-apparaat en een remontluchtingsapparaat te gebeuren. Op deze manier ben je zeker dat het op professionele wijze en volgens voorschrift van BMW uitgevoerd wordt. Aansluitend kunnen we ook nog onderzoeken of onderdelen zoals de remtangen en hoofdremcilinder zijn aangetast. De klant ging akkoord. De ABS/ESP unit op verzenden we degelijk verpakt naar Actronics, een revisiespecialist voor auto-elektronica. Daar werd de unit gereviseerd.
Nadat we de ABS/ESP unit weer retour ontvangen hadden, is deze terug ingebouwd. Na spoelen, ontluchten en uitvoeren van de nodige basisafstellingen van het Dynamic Stability Control systeem was het verschil direct te merken op de hefbrug. We testten opnieuw in de remmentestbank de correcte werking van het remsysteem. De remmen aan de voorzijde bleven niet meer hangen.
Na een geslaagde proefrit met de ruitenwisser in de hoogste stand, konden we concluderen dat de klachten opgelost waren. De waarschuwingsbrief op de achterruit kon verwijderd worden en de eigenaar en de BMW kunnen weer aan hun vertrouwensband gaan werken