Product | Subtotaal |
---|---|
Totaalbedrag | € 0,00 |
VW Golf 7 kampt met lastige storing in het koelsysteem
Door een collega autobedrijf wordt een Golf 7 (bouwjaar 2017) aangeboden in ons diagnose centrum. De Golf is uitgerust met een 1.4 TSI motor. De motor wordt niet goed warm en er komt regelmatig een melding met betrekking tot het start-/stopsysteem in het info-display. Op dat moment gaat de koelvin ook op de hoogste snelheid draaien. Het autobedrijf heeft reeds de waterpomp vervangen. Tevens zijn beide losse thermostaten vernieuwd. Helaas leidde dat niet tot de gewenste oplossing. Na wat overleg over en weer komt de auto naar onze diagnose werkplaats.
ODIS wijst de weg?
In onze werkplaats sluiten we het originele diagnose-apparaat, ODIS, van Volkswagen aan op de auto. Middels geleide diagnose kunnen we een testplan voor het koelsysteem uitvoeren. Deze test moet met koude motor uitgevoerd worden. Tijdens de test moet de motor op een toerental gehouden worden tussen de 2300 en 2600 rpm. In meetwaarden in ODIS is te zien dat de temperatuurwaarde "uitgang-radiateur" oploopt terwijl de motor nog niet op temperatuur is. De uitslag van de test laat zich raden: de thermostaat staat open. Zoals reeds aangegeven was deze al vervangen. Men heeft alleen een losse thermostaat gemonteerd. Het zou dus kunnen dat er een probleem in het huis zelf zit of dat de nieuwe thermostaat niet juist gemonteerd zit.
Na overleg wordt het complete thermostaathuis vervangen. Dat zou dus goed moeten zijn. Achteraf was dit een te snelle beslissing, we gingen te kort door de bocht in de diagnose. Onder tijdsdruk wordt soms te snel geschakeld en kan ene probleem of storing niet grondig genoeg geanalyseerd worden. Zeker als we kijken naar de complexiteit van dit koelsysteem. Er zitten namelijk diverse terugslagklepjes in dit koelsysteem en er worden verschillende temperaturen behouden in de verschillende delen van het koelsysteem.
Okay, we wisten nu wel 100% zeker dat de thermostaat goed moest zijn. Toch werd de temperatuur "uitgang-radiateur" nog steeds te hoog tijdens de test. Tijdens een proefrit kwam de motor nog steeds niet echt lekker op bedrijfstemperatuur. In de werkplaats konden we de temperatuur onbelast wel hoog genoeg krijgen. Onze conclusie was dus dat er toch een flow moest zijn in de radiateur. Hierop zijn we verder gaan zoeken. Wat uiteindelijk heeft geleid tot de oplossing. De auto kon weer terug naar de eigenaar, die in deze koude periode weer kon beschikken over een aangename kachel temperatuur. Mocht u ook met dit probleem te maken krijgen. Wij hebben nu al onze bevindingen en controles genoteerd. Door deze ervaring kunnen we dus gerichter zoeken naar de oplossing.