Product | Subtotaal |
---|---|
Totaalbedrag | € 0,00 |
Motor slaat niet af tijdens start/stop
Via de marktleider in autogaranties en autoonderhoudsabonnementen krijgen we regelmatig voertuigen aangeboden met storingen. Dit keer gaat het om een Ford Focus, derde generatie, met een 1.0 liter benzine motor uit 2016. De klacht van de auto zou zijn dat de motor niet afslaat als je het contact uitzet. Met de opmerking erbij dat men het probleem enkel ervaart tijdens ritten in regenbuien. Het probleem was al geruime tijd aanwezig.
In eerste instantie dachten we direct aan het bekende probleem waarbij door een lekke ruitensproeier de Body Control Module vochtschade oploopt.
Echter is niet iedere storing hetzelfde. Dat houdt ons werk uitdagend. Jullie kunnen dat regelmatig volgen op onze Facebook pagina. In deze blog lees je de oplossing.
Klantinterview
We beginnen altijd met een klantinterview. Dit helpt ons een goed beeld te vormen van de storing en onder welke bedrijfscondities van het voertuig zich het probleem voordoet. De eigenaresse gaf aan dat na rijden in de regen, de motor niet direct afsloeg na uitzetten van het contact. De motor stotterde als het ware na. Ze gaf aan dat het dan lijkt of de auto weg wil rijden. Dit klonk ons als “het nadieselen van de motor”. Alleen hebben we hier met een benzinemotor te maken. De hele droge zomer van 2022 had ze geen last gehad van het probleem.
De auto was bij ons ingepland van de laatste week van oktober 2022.Echter maken we nu één van de warmste herfst seizoenen mee ooit. Sinds 1901 kwam de temperatuur slechts vier keer eerder boven de 20 graden Celsius in de laatste oktober week. De weersberichten hadden regen voorspeld, echter bleef het over het algemeen droog. We begonnen te twijfelen of het stellen van de diagnose nu wel zin zou hebben, er ontbrak immers een van de voorwaarden waarbij de klacht in het voertuig zich voordoet.
Hier bewijst ons klantinterview nut. We wisten in het gesprek extra informatie naar boven te krijgen. De auto was al meerdere keren bij het autobedrijf, waar die aangekocht was, terug geweest in verband met een brandend motorstoringslampje. Er werd daarbij aangegeven dat de motor dan ook onregelmatig draait. Het autobedrijf had hiervoor een aantal reparaties uitgevoerd en het lampje brandde nu niet meer. Een belangrijk detail dat ons duidelijk werd, is dat mevrouw tijdens autoritten het start/stop-systeem met het uitschakelknopje uitzette. Ze gaf aan ook nog eens haar partner te bevragen, want hij gebruikte de Ford Focus ook weleens. Meneer gaf aan dat het start/stop-systeem haast nooit correct functioneert. Nu werd de klacht ons een stuk duidelijker. Ongeacht of het regent of droog is, start/stop werkt niet goed. Bij een juist werkend start/stop-systeem slaat de motor onder bepaalde condities af. Bijvoorbeeld als het voertuig voor een rood verkeerslicht staat te wachten. Bij deze Ford Focus slaat de motor niet af tijdens start/stop. Het toerental zakt heel ver terug, maar de motor blijft draaien. We besloten in overleg om het voertuig voor woon- en werkverkeer te gaan gebruiken, zo krijgen we zonder veel kostbare uren te verliezen toch een goed beeld van de storing.
Onderzoeken en puzzelen
Wij starten elke diagnoseklus met een volledige systeemscan van het voertuig. Zoals aangegeven door de klant was het motorstoringslampje uit. Er was geen foutcode in het motormanagementsysteem aanwezig. Onze volgende stap was het controleren van de stekkers op de Body Control Module. Echter hier geen sporen van water of corrosie. Tot zover onze eerste controles. De volgende stap was de proefrit. Aan het einde van de dag namen we de wagen mee naar huis. In onderstaand filmpje kun je goed zien wat het gedrag van de motor is, tijdens start/stop bedrijf. De start/stop functie wordt ingeschakeld. Alle voorwaarde zijn in orde. Het groene lampje in het dashboard licht op. De stuurbekrachtiging wordt uitgeschakeld, alleen de motor blijft draaien. Het toerental gaat zelfs iets omhoog. Verklaarbaar, want de elektrische stuurbekrachtiging is uitgeschakeld en das een groot verbruiker. Op dit moment constateren wij dus ander gedrag dan dat uit het klantinterview was gehaald.
Start/stop-systeem doorgronden
Hmmm, alle voorwaarde zijn in orde en de start-stop functie wordt geactiveerd, maar toch valt de motor niet uit.
Laten we even inzoomen op het controlelampje van het start/stop-systeem in het instrumentenpaneel. Het lampje geeft de status weer van het systeem en de daarbij horende actie van de chauffeur:
-
Een groen lampje betekent dat de motor is uitgeschakeld door het start/stop
-
Knippert het lampje oranje dan dient de chauffeur de koppeling in te trappen of de neutraalstand van de transmissie in te schakelen
Mocht het gele lampje in de uitschakelknop oplichten houdt dan rekening met:
-
Systeem is uitgeschakeld
-
Systeem heeft een fout
-
Motor dient manueel gestart te worden
Volgens de statuslamp zou de motor uitgeschakeld zijn. Die blijft echter draaien. Wat kan hier de oorzaak van zijn? In live data van de PCM gaan we op zoek naar start/stop parameters. Die geven ook aan dat de motor niet stil gezet kon worden.
Om een probleem met de software uit te sluiten hebben we de motor-ecu (PCM) en de Body Control Module (BCM) voorzien van de laatste software en de originele configuratie. Je weet immers nooit wat men heeft gedaan in het verleden. Sommigen nemen het niet zo nauw. Zaken als katalysatormonitoring, uitlaatgasrecirculatie, NOx reductie of start-stop worden in het geval van problemen als het ware wegschrijven.
Onderstaande afbeelding toont de regeleenheden die een juiste start-stop werking garanderen.
Hierin zien we het instrumentenpaneel, de deurmodule, de BCM en de PCM.
De software updates die Ford beschikbaar had werden met de originele diagnose-apparatuur op het voertuig geprogrammeerd. De klacht werd er echter niet mee opgelost. De motor schakelde nog steeds niet uit tijdens start/stop bedrijf. Sterker nog: tijdens onze proefrit ging het motorstoringslampje aan. We hadden nu een foutcode P2196 in het motormanagement staan. De omschrijving bij deze code luidt: “Zuurstofsensor voor katalysator 1, signaal vertekend / vast in rijk”.
Tijdens onze proefritten en metingen merkten we op dat de motor soms ook heel laag in toeren ging draaien. Net wel of net niet uitschakelen. Hiermee konden we dat gedeelte van het klantinterview verifiëren. De klacht van niet afslaan bij uitzetten contact hebben we geen enkele keer kunnen ervaren.
We controleerden verschillende informatiebronnen om te achterhalen wat de PCM voor acties onderneemt om de motor stop te zetten. Helaas konden we hier niets bijzonders over vinden in de documentatie.
Uit onze eigen metingen met onze automotive labscoop blijkt dat:
-
de brandstofinjectie direct wordt gestopt als de start-stop functie actief is
-
de ontsteking langer aangestuurd wordt
Dit is te zien in onderstaande meting.
In het rode signaal zien we dat de brandstofinjectie stopt, terwijl we in het gele kanaal zien dat de ontsteking aangestuurd blijft.
We bedenken de volgende theorie. Stel dat het mengsel zo rijk is dat er nog brandstofdampen in de inlaat hangen die samen met de nog aanwezige ontstekingspulsen zorgt voor een motorloop. Het hoeft maar enkele seconden te zijn. In het filmpje is te zien dat het start/stop snel wordt gedeactiveerd. We sloten de 4 gastester aan en zien inderdaad een extreem rijk mengsel. Het CO percentage was te hoog voor de meter en de lambda waarde bedroeg 0,4. Precies zoals de foutcode ook aangaf. De fuel trims waren ook helemaal weg geleerd. We focussen ons nu op het verhelpen van het mengselprobleem.
Dit leidt naar een lekke EVAP klep. EVAP is de benzinedamp afzuiging. Dampen vanuit de tank mogen niet in het milieu terecht komen en worden met behulp van EVAP terug de motor ingeleid. In dit geval kon de motor van de Ford Focus dus brandstofdampen via de lekke EVAP klep aanzuigen. Onze theorie begon steeds meer op de praktijk te lijken. We besloten het EVAP systeem af te koppelen van de motor. Hierdoor konden er geen brandstofdampen meer de motor ingezogen worden. De fuel trims herstelden, de foutcode bleef weg en de 4-gastest was perfect!
Nu de emissiewaardes, gemeten in de uitlaat, correct waren konden we ons weer concentreren op de werking van het start/stop-systeem.
We hebben die dag diverse proefritten met de Focus gemaakt. Hierbij hebben we het start/stop-systeem heel vaak laten activeren. Het probleem deed zich niet meer voor. Voor de zekerheid EVAP weer aangesloten. De volgende start/stop bleef de motor weer draaien. EVAP los en de motor viel weer stil tijdens de start/stop situatie.
De klacht dat de motor niet stil gezet kan worden bij uitschakelen vanuit contact heeft zich in onze werkplaats niet voorgedaan. We hebben wel vertrouwen dat dit probleem ook opgelost zou is met de nieuwe EVAP klep. De klep werd besteld en de auto werd nog enkele keren gebruikt. De klacht bij start-stop was opgelost. De foutcode kwam niet meer terug en de motor liep ook mooier. Een ieder mag nu zelf bedenken waarom de foutcode weg was en na de update weer terug is gekomen. Met klem willen we benadrukken dat die methodieken later alsnog voor veel problemen en onnodige kosten kunnen zorgen.