Product | Subtotaal |
---|---|
Totaalbedrag | € 0,00 |
Hill-holder niet beschikbaar, ABS storing en motor slaat af
Regelmatig wordt een van onze specialisten via het expertpanel in Autoweek geraadpleegd bij elektronische storingen van auto’s. Vaak stellen de briefschrijvers vragen over kaartupdates van verouderde navigatiesystemen. Soms echter zit er een uitdagende technische vraag tussen. Zoals de onderstaande vraag van een wanhopige Citroën Jumper eigenaar.
Sinds ik deze auto zakelijk heb gekocht, is deze inmiddels 8x ! van de snelweg gehaald met een auto-ambulance.
De auto is onbetrouwbaar, mijn medewerkers willen er niet meer mee rijden.
Het begint tijdens het rijden met de melding op het dashboard Hill holder niet beschikbaar, zie handleiding. Daarna gaat het lampje van de ABS te branden, daarna lampje slipgevaar, het lampje van de handrem, daarna gaat de T. naar max. slaat de toerenteller op hol, daarna alle lampjes en vervolgens houd de auto ermee op.
De auto wil daarna niet meer starten ! Na een half uur wil de auto wel starten, dan blijft alleen nog het lampje van het Motor Management Systeem branden en de opmerking 'Laat de motor nakijken'.
Doorrijden is niet verstandig. Kans dat de auto weer uitvalt, is aanwezig
De garagehouder weet het ook niet meer.
Hij constateert wel 'een communicatieprobleem'.
-
Bij het uitlezen van de motor worden 20 fouten geconstateerd (of meer of minder).
-
Er is al een chip vervangen,
-
Nadat de motor niet wilde starten in de garage ook een stekkertje (had te maken met starten) dat niet voldoende contact maakte,
-
Er is water geconstateerd in het zekeringkastje (via lek bij de antenne en via de deurstijl)
-
De storing is al meerdere keren ontstaan bij een bocht op de snelweg (naar links), op een rotonde of bij het afrijden van het bedrijventerrein.
Kunt u mij en mijn garagehouder verder helpen ?
In ons antwoord aan Autoweek schrijven we het volgende:
Hartelijk dank voor het insturen van het diagnoserapport. Samen met de klachtbeschrijving helpt dit mij om een beeld te vormen en u en uw garagehouder een advies te kunnen geven.
U geeft aan dat u als eerste een "hill-hold" waarschuwing ziet in het combi-instrument. De "hill-hold" functionaliteit wordt door het ABS/ESP systeem gerealiseerd. Deze controlelampjes gaan ook allemaal aan. Het feit dat de toerenteller maximaal gaat en alle andere controlelampjes ook gaan branden, duidt op een zogenaamde "bus-overload". In een auto werken een aantal computers, regeleenheden, samen in een netwerk. Ze wisselen allerlei data met elkaar uit. Dit gebeurt over wat we een CAN bus netwerk noemen. Ik vergelijk het met een kringgesprek, als iedereen door elkaar praat dan kan niemand het gesprek nog volgen. Zoiets vergelijkbaars treedt ook op bij een "bus-overload" op het CAN netwerk in de auto.
Om een dergelijke storing aan te pakken is het handigste om jezelf te concentreren op een regeleenheid. Ik zou in dit geval voor de ABS/ESP kiezen. Te meer omdat hier de eerste problemen optreden. Lastige aan deze storing is dat het probleem niet permanent aanwezig is. Toch zijn dit soort storingen met een gedegen aanpak op te lossen.
-
We concentreren ons als eerste op de voeding en massa van de ABS/ESP regeleenheid. Deze zullen we het beste met behulp van een oscilloscoop, een schrijvende voltmeter, controleren. Liefst op het moment van optreden van de storing. In de praktijk betekent dit dus meetpunten aansluiten op de voeding en massa van de ABS/ESP regeleenheid. Deze staan gedocumenteerd in de elektrische schema's van de wagen welke te vinden is in de reparatie- en onderhoudsinformatie systemen.
-
Zodra de meetpunten zijn aangesloten gaan we rijden met het voertuig. Nu moeten we zo lang rijden tot de storing zich voordoet. Zodra de storing optreedt, vangen we de meting met de oscilloscoop en kunnen we de voltages gaan analyseren en beoordelen.
-
Afhankelijk van de uitkomst kan een reparatieplan worden opgesteld, bijvoorbeeld herstelling van een draadboom.
Ik voeg voor de duidelijkheid nog een afbeelding van een dergelijk CAN netwerk toe. U ziet hier dat de regeleenheden in een netwerk met elkaar verbonden zijn. Hierin kunt u ook zien dat de motor via het ABS/ESP met andere regeleenheden als Centrale elektronica en Combi-instrumenten communiceert.
Tevens treft u een schema van het ABS/ESP systeem met daarin de voedingen (constant +30 en geschakelde +15 en de massa's 31).
Mocht uw garage dit probleem niet opgelost krijgen, dan bent u van harte welkom in onze diagnose-werkplaats in Wijk en Aalburg. Onze werkplaats is gespecialiseerd in het opsporen van dit soort storingen. Voor meer informatie verwijs ik u naar onze website en onze blogs.
De laatste kans
De Citroën Jumper was onderdeel van een boedel die bij een overname naar een nieuwe eigenaar zou gaan. Echter was de regel dat de storing in de wagen opgelost moest zijn. De nieuwe eigenaar stelt een ultimatum. Als de Jumper niet gerepareerd is, wordt de bus niet overgenomen.
Zodoende wordt de auto na ons advies naar Wijk en Aalburg gestuurd. Daar aangekomen wordt de bus zo snel mogelijk geprepareerd om ingezet te worden voor woon- en werkverkeer.
Na het uitlezen en opslaan van diverse foutcodes wordt de automotive oscilloscoop aangesloten op het high speed CAN-bus netwerk. Hieronder een greep uit de foutcodes die aanwezig waren. Hopelijk begrijpt iedere lezer waarom het high-speed CAN-bus netwerk verder onderzoek verdiende.
Zoals Frank al aan had gegeven in zijn antwoord, zijn er veel communicatie foutcodes aanwezig. De fouten hebben allemaal betrekking op het high-speed CAN netwerk in de Jumper. Vandaar dat we dus onze automotive oscilloscoop aansluiten op dit netwerk. Lekker makkelijk op de OBD-II stekker. Nu zijn we klaar om te gaan testen en hopen op pech onderweg.
Na een aantal dagen is het raak. Niet zo erg als dat werd beschreven, maar er was wel degelijk een verstoring in het CAN-bus signaal. Het was deze keer niet heel lang en we konden gewoon verder rijden. Wel wisten we dat we op het juiste spoor waren.
Onderstaande afbeelding geeft een goed CAN-bus signaal weer. In het filmpje is het verschil nog duidelijker te zien.
Nu is het de vraag wat de oorzaak van deze verstoring op het CAN-bus netwerk is? En waar in het voertuig bevindt zich het probleem? De CAN-busbedrading loopt door het gehele voertuig. Immers, de CAN-bus is het communicatienetwerk van de regeleenheden. Om het zoeken gemakkelijker te maken, proberen we het netwerk in de auto in delen te splitsen. Bijvoorbeeld in motorruimte en personencabine. Hiermee verkleinen we het zoekgebied. Met behulp van de elektrische schema’s en stekkerlocaties zoeken we een geschikte plek om de splitsing te maken. We houden er rekening mee dat we de motor nog steeds kunnen starten, zo kunnen we toch rijden en metingen uitvoeren in de verkleinde zoekgebieden. Natuurlijk heb je dan geen goed werkend instrumentenpaneel, dus moeten we blijven opletten op snelheid en motortemperatuur. Gelukkig kun je Flitsmeister ook als snelheidsmeter gebruiken.
Deze keer hoeven we niet lang te wachten. Op onze scoop zien we weer een vervorming, maar nu in het deel wat zich in de personencabine bevindt. De truc om het zoekgebied te verkleinen werkt dus in ons voordeel. Door gebruik te maken van onze technische documentatie en goed speurwerk wordt de locatie van het probleem gevonden.
De bedrading is beschadigd en maakt sluiting met een metaal steuntje.
De bedrading wordt hersteld en we monteren een extra beveiliging. Hierdoor is de kabel ook in de toekomst goed beschermd.
In het filmpje kun je zien wat de invloed is van de massasluiting.