Product | Subtotaal |
---|---|
Totaalbedrag | € 0,00 |
BMW specialisten bijten in het stof bij deze BMW E60
De BMW E60 uit dit verhaal kampte met verschillende problemen, echter het irritantste was de verhoogde ruststroom. Iedere ochtend was de accu leeg. De BMW was voor diagnose bij een universeel autobedrijf geweest. Ook de BMW dealer had een poging tot diagnose gedaan. Beide konden het probleem niet oplossen. Hierna ging de BMW naar een in BMW gespecialiseerde diagnose en ECU specialist. Deze haalde de hele auto overhoop tijdens zijn zoektocht naar de clandestiene verbruiker. Uit ervaring weten we dat dan het einde zoek is. Volgens ons is dat niet de juiste methode om de lekstroom te lokaliseren.
Ondertussen zocht de BMW rijder op het internet zelf ook naar mogelijke aanknopingspunten om het ruststroom probleem in z'n E60 te kunnen oplossen. Zo kwam hij op onze blog terecht. Na telefonisch overleg besloten we de auto naar Wijk en Aalburg te halen. Samen spraken we het probleem grondig door. Ook werden de tot nu toe uitgevoerde werkzaamheden in kaart gebracht. De accu werd reeds meerdere keren als boosdoener aangewezen en zelfs al tot vier keer toe vernieuwd. Net als de startmotor, de dynamo en twee intelligente batterijsensoren. Dat inmiddels vele andere componenten uitgewisseld waren zal geen verdere toelichten behoeven.
Problemen stuk voor stuk oplossen
Voordat we beginnen met onze welbekende twaalf-uur ruststroom meting voeren we eerst een basis-diagnose uit. In de E60 lichtten namelijk vele controlelampjes op. Oorzaak van eerdere diagnoses of het veroorzaker van de lekstroom? Dat bekijken we tijdens onze vervolg diagnose. De eerste voertuigscan leverde een flink diagnoseverslag op. Het verslag bewaren we voor onszelf en voor de klant. Na het wissen en een korte proefrit waren er een stuk minder foutcodes, maar nog steeds heel veel. De storing in het airbag systeem was duidelijk zichtbaar. Later hierover meer.
Airbag storing
Accu tig keer vernieuwd
Eerder waren we tijdens de aanname van de auto getriggerd door de opmerking dat de accu al vier keer was vernieuwd. De auto had nu een Bosch 95 Ah loodzuur accu. Als een accu vervangen wordt dan dient een accu vervangingsregistratie met behulp van diagnose-apparatuur uitgevoerd te worden. De boordelektronica regelt op basis van de input het laadsysteem van de auto. Met behulp van de diagnose-apparatuur kunnen we precies zien bij welke kilometer stand de accuwissels plaats hebben gevonden. Ook kunnen we zien of dit op de juiste manier gedaan is. De auto had nu rond de 337000 Km gelopen.
Accu geschiedenis
Er vallen ons gelijk twee dingen op. De laatste geregistreerde accu wissel is ingegeven bij kilometerstand 305.420. Dat is al een flink aantal kilometers geleden. Ook is de geregistreerde accu op dit moment een 110 Ah loodzuur accu. Wij hadden onderstaande zien staan achterin:
Bosch 95 Ah loodzuur accu
Hieruit kunnen we concluderen dat bij geen van de vorige diagnoses een correcte accu wissel is uitgevoerd. Uit ervaring weten we dat dit problemen kan geven met het laden van de accu. Wij zijn dus begonnen de accu wissel op de juiste manier uit te voeren. Allereerst coderen we in de voertuigorder de juiste accucapaciteit. In dit geva 90 Ah. Dat komt het dichts bij de werkelijke 95 Ah. Nu nog de accu wissel doorvoeren en dat probleem is opgelost.
Selectief updaten
Tijdens het opmaken van het maatregelplan zagen we dat er behoorlijk wat software updates beschikbaar waren. De klant had aangegeven dat de motor gechipt was en dat hij die tuning niet kwijt wilde. Een BMW dealer dient alle modules tegelijk in de wagen van nieuwe software te voorzien. Zou een software update van de motor in het maatregelplan opgenomen zijn, dan overschrijft die de chip tuning. Ook wanneer modules defect zijn en niet communiceren met het diagnose apparaat levert dit problemen tijdens het maatregelen. Als er bijvoorbeeld een defecte telefoon module aanwezig is. Dan moet deze eerst vervangen worden. Doet men dat niet, kan het maatregelplan van de andere modules niet doorgaan. Een mooi voorbeeld kunt u in onze blog terug vinden.
Wij kunnen een selectief maatregelplan uitvoeren. Hierin kunnen we zelf bepalen welke modules we willen updaten. We zouden dus de defecte telefoonmodule kunnen uitsluiten van deelname. In dit geval kunnen we de DME (motor ecu) dus buiten het maatregelplan laten. De motor ecu maakt echter deel uit van een groep met onder andere de versnellingsbak elektronica. We mogen dus die gehele groep niet van nieuwe software voorzien. Zo voorkomen we software issues in de auto.
Maatregelplan uitgevoerd
Trekhaak module communicatie storingen
Na het uitvoeren van ons maatregelplan werden de foutcodes opnieuw gecontroleerd. Veel foutcodes gingen over communicatie problemen met de trekhaak module. Dit was vreemd. Er was namelijk niet eens een trekhaak te zien. Achter de bumper was nog wel een deel van het frame te zien. De trekhaak was dus ooit gemonteerd, alleen werd die nu niet meer gebruikt. Ons idee was om de trekhaak uit de voertuigorder te halen van de auto. Daarna konden we die module los nemen en waren we weer een aantal foutcodes kwijt.
Om de trekhaak uit de voertuigorder te halen, moeten diverse modules gecodeerd worden. Hieronder valt ook de audio headunit. Daar zat een probleem. De headunit lag namelijk defect in de kofferbak. De klant had wel een upgrade mee geleverd. Namelijk een Navigatie Professional. Zijn wens was deze te monteren in plaats van de originele radio. We wilden dit eigenlijk pas doen nadat het probleem met de verhoogde ruststroom was opgespoord.
We besloten toch eerst de retrofit naar Navigatie Professional uit te voeren. Hiervoor werden de meegeleverde onderdelen ingebouwd. Na het monteren van de diverse componenten werd duidelijk dat het systeem nog steeds niet functioneerde. Het startscherm met BMW logo werd niet eens weergeven in het centrale display bij het op contact zetten van de auto. Onze volgende taak werd dus niet de voertuigorder aan te passen voor de Navigatie Professional. We moesten het probleem met het audiosysteem oplossen. In onderstaand filmpje is te zien waarom het systeem niet werkte.
Waarom werkt de BMW Navigatie Professional niet?
Er is duidelijk geen juiste voedingsspanning op de headunit aanwezig. Haalden we de headunit los was de voedingsspanning wel correct. Door een aantal metingen uit te voeren konden we dit probleem tackelen. De Micro Power module (MPM) was defect. Er werd een gebruikte module door de klant aangeleverd. De MPM module hebben we vervangen en moeten coderen. Nadat we dit hadden gedaan werkte het audio systeem gedeeltelijk. Er kwam nog geen geluid uit de speakers. Dit kwam omdat de versterker nog dacht te communiceren met een Business Radio. Nu dienden we de voertuigorder aan te passen. Dit keer moesten we via het MOST netwerk gaan coderen. De MOST interface werd aangesloten en de voertuigorder werd aangepast voor Navigatie Professional.
Voertuigorder aangepast voor Navigation Professional
Het audio systeem werkte nu helemaal. Zo weer iets opgelost! Nu de trekhaakmodule uit de voertuigorder programmeren en dan konden we die ook verwijderen.
Trekhaak uit de voertuigorder verwijderd
Na deze taak waren we weer een stuk dichterbij een foutloos voertuig.
SAFETY AND GATEWAY (SGM)/ADVANCE CRASH SAFETY MODULE (ACSM)
In het deel van de foutcodelijst hieronder is te zien dat we nog een aantal fouten hadden in het SRS systeem.
Het probleem met de batterijsensor werd gevonden in een slecht contact en was dus snel opgelost. Ook de andere storingen werden opgelost en zodoende was het onderstaande het uiteindelijke resultaat.
Alle controlelampje zijn uit en de het Navigatie Professional systeem werkt
Er waren nog wel wat foutcodes in de auto aanwezig, zoals een defect PDC sensor in de voorbumper. Ook had de motor (DDE) nog een paar storingen. Dit waren storingen die wij niet van invloed achtten op de verhoogde ruststroom.
Ruststroom controle
Het was nu tijd geworden om onze automotive labscoop aan te sluiten en een twaalf-uur ruststroom meting te starten. De vraag was nu of deze nog steeds aanwezig was, nadat we alle aanwezige problemen hadden opgelost.
Onze verbazing was niet echt groot toen we de volgende ochtend konden constateren dat er geen verhoogde ruststroom meer was. De auto ging in rust en werd niet meer wakker. We hebben ter controle deze meting nog een aantal keren gedaan, maar het lekstroom probleem was opgelost.
Twaalfuur meting in één scherm gepropt
Contact
Bent u op zoek naar technisch specialisten voor het verhelpen van een lastige storing in uw auto? Neem dan eens contact op met onze werkplaats. U kunt ons bereiken via T 0416-691396. Een email sturen kan ook via het formulier op onze website.