Product | Subtotaal |
---|---|
Totaalbedrag | € 0,00 |
Speciaal onderhoud voor Easytronic
Onze blog over de Easytronic robotbak van Opel wordt goed gelezen. Wij ontvangen veel vragen over het onderhoud van de Easytronic versnellingsbakken. De hoogste tijd dus om hier eens aandacht aan te schenken in de vorm van een extra blog. Welke onderhoudswerkzaamheden houden de Easytronic in top conditie?
Hydraulisch koppelingssysteem
Het koppelingssysteem van de Easytronic transmissie kan enkel en alleen met een diagnose apparaat ververst worden. Om deze reden wordt dit tijdens het regulier auto-onderhoud vaak overgeslagen. Het gevolg mag duidelijk zijn.
Op tijd onderhoud is noodzakelijk
Dit is niet eens de zwaarst vervuilde vloestof die we tegen kwamen
Iedereen weet dat het meer moeite kost om stroop door een rietje te drinken dan limonade. De koppelingsactuator krijgt het dus heel zwaar te verduren als de vloeistof niet op tijd ververst wordt. Bij het onderhoud legen wij het hele systeem eerst. Vervolgens verversen en ontluchten we het koppelingssysteem. Dit alles gebeurt met behulp van het diagnose apparaat!
Zo hoort het reservoir eruit te zien!
Een schoon reservoir
Parameters en drukpunten inleren
Nadat het koppelingssysteem weer fris is gaan we de drukpunten van de koppeling inleren. Hierbij gebruiken we wederom diagnose apparatuur zodat de transmissie-ecu precies weet wanneer de koppeling aangrijpt en wanneer de koppeling weer vrij komt. Ook leren we alle schakelpunten van alle versnellingen opnieuw in. Zodat de transmissie-ecu precies weet hoe elke schakelgang ingeschakeld dient te worden.
Inleren van de schakelparameters met behulp van diagnose apparatuur
Inleren correct uitgevoerd
Software update
Opel heeft een flink aantal software updates uitgebracht om de driveability van de Easytonic transmissie te verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat deze updates uitgevoerd worden. Helaas krijgen we niet precies te zien welke storingen of problemen de diverse updates verhelpen. Net als voor elke pc, laptop of telefoon zijn de updates om problemen op te lossen. Opel maakt ze immers niet voor niets.
Easytronic software update in uitvoering
Versnellingsbak olie verversen
Veel autofabrikanten geven aan dat de olie in de versnellingsbak niet ververst hoeft te worden. Ze zijn zogenaamd gevuld voor het leven. Wij adviseren elk type versnellingsbak te verversen voor de 100.000 km. Voor sommige types zoals de DSG transmissie zelfs al bij 60.000 km. Beter is nog om de automatische versnellingsbakken te spoelen. Dit geld niet voor de Easytronic versnellingsbak. Dit is namelijk een gewone handbak waar de schakelmotoren voor het schakelen zorgen en de koppelingsactator voor het koppelen. Bij de easytronic versnellingsbak verwijderen wij de deksel aan de onderkant van de versnellingsbak. Hierdoor loopt echt alle olie eruit en is spoelen dus niet nodig. We kunnen dan gelijk zien of er al slijtage te zien is. Zoals hieronder duidelijk te zien is.
Bovenstaande versnellingsbak was niet meer te redden met alleen een olie verversing. Het mag duidelijk zijn dat de transmissie mechanisch defect is. Door op tijd olie te verversen kunnen dergelijke schades mogelijk voorkomen worden . De foto's hieronder tonen nog enkele overduidelijke ernstige mechanische schadegevallen aan de Easytronic transmissie.
Onderhoudsmogelijkheden
Wij hebben drie Easytronic onderhoudsbeurten samengesteld.
Beurt A
Check-up van de Easytronic elektronicaVerversen en ontluchten van het koppelingssysteemInleren parameters van de koppelingsactuator en de schakelmotorenBeurt B
Check-up van de Easytronic elektronicaVerversen en ontluchten van het koppelingssysteemInleren parameters van de koppelingsactuator en de schakelmotorenSoftware updateBeurt C
Check-up van de Easytronic elektronicaVerversen en ontluchten van het koppelingssysteemInleren parameters van de koppelingsactuator en de schakelmotorenSoftware updateVersnellingsbakolie verversenWij raden aan om minimaal eens in de twee jaar een type beurt A aan. Komt u voor het eerst bij ons of is de onderhoudshistorie van de Easytronic transmissie niet bekend? Kies dan om te beginnen met een beurt B. Mocht de auto rond de 100.000 KM gereden hebben of meer? Dan raden wij een beurt C aan. Belt u vrijblijvend voor een prijsopgave voor uw auto om de kans op onderstaande te voorkomen.
De auto zal nu niet meer starten
Contact
U kunt via T 0416-691396 contact met ons opnemen. U kunt ook het formulier op onze website gebruiken.